ترویج کتاب خوانی در کلاس درس

قصه‌ گویی و داستان ‌‌خوانی در كلا‌س:

ترویج کتاب خوانی در کلاس درس

یكی از شیوه‌ های ترویج كتاب ‌خوانی در میان دانش‌ آموزان قصه‌ گویی و داستان‌ خوانی آموزگار در كلا‌س است. آموزگار می ‌تواند با این روش لذت خواندن را در بچه‌ ها برانگیزاند. قصه‌ گویی در كلا‌س و در پی آن گفت‌ و گو درباره آن و پاسخ‌ به پرسش‌های كودكان در این باره، به كودكان می‌ فهماند مطالعه می‌ تواند كاری لذت‌ بخش باشد. برای قصه‌ گویی بهتر است آموزگار با توجه به مخاطبان، داستان مناسبی را برگزیند. نخست آن را بخواند و رویدادهای عمده آن را به خاطر بسپارد، سپس در كلا‌س روبه‌روی دانش ‌‌آموزان بایستد و آن را به شیوه ‌ای پویا بازگو كند. اگر كتابخانه آموزشگاه كتابدار كارآزموده‌ ای دارد، آموزگار می ‌تواند با همفكری او به گزینش كتاب و شیوه بازگویی قصه بپردازد. قصه ‌گویی یادگار ارتباط شفاهی است كه دانش‌ آموزان پیش از ورود به آموزشگاه، كم ‌و بیش با آن آشنا شده‌اند. آموزگار با قصه‌ گویی و داستان‌ خوانی در كلا‌س اشتیاق مطالعه و بهره‌مند شدن از لذت داستان را به كودكان منتقل می‌كند. كمتر كودكی است كه به قصه‌ های خوب، به ویژه قصه‌ های فرهنگ عامه(فولكلور) علا‌قه‌مند نباشد.

ترویج کتاب خوانی در کلاس درس قسمت دوم داستان ‌نویسی در كلا‌س:

روش دیگر برای ترویج كتاب‌خوانی در كلا‌س، تشویق دانش‌ آموزان به نوشتن داستان و خواندن آن در كلا‌س است. دانش‌ آموزان با نوشتن داستان توانایی نوشتن و بازگویی تجربه‌های خود را به كار می‌گیرند. آن‌ ها هنگامی كه داستان خود را برای دوستان‌ شان می‌ خوانند بهتر به قوت و سستی كار خود پی می‌برند. آن ‌ها همچنین درمی‌یابند نویسندگان انسان‌ هایی هستند همچون خودشان كه با بهره‌گیری از توانایی‌های زبانی و بیانی، احساس‌ها و دانستنی‌ هایی را به دیگران انتقال می‌دهند. توجه آموزگار به چنین فعالیت‌هایی، دانش‌آموزان را تشویق می‌كند تا جسارت پیدا كنند و برای نوشتن داستان، خاطره یا هر مطلب دیگر دست به قلم ببرند. این كار می‌تواند بهترین شیوه برای بالا‌ بردن توانایی‌ های كودكان در همه زمینه‌ های آموزشی باشد.

ترویج کتاب خوانی در کلاس درس قسمت سوم بررسی كتاب در كلا‌س:

آموزگاران می‌توانند در كلا‌س نوعی نشست بررسی كتاب راه‌اندازی كنند. در این نشست‌ها می‌توان كتابی را كه بچه‌ها پیش از آن خوانده‌اند، بررسی كرد. برای پربار‌تر شدن فضای این نشست‌ها می‌توان بررسی‌های خوب را به شكل روزنامه دیواری درآورد. با گفت‌وگو درباره كتاب توانایی نقادی بچه‌ها رشد می‌كند. كتاب‌های این نشست‌ها را می‌توان به تناسب از كتاب‌های غیردرسی، داستانی، دانستنی‌های عمومی و حتی كتاب‌های درسی برگزید. توان گفت‌و‌گو و بیان نظر در كلا‌س درس همچنین به كودكان اعتماد به نفسمی‌بخشد و به كودكان كمرو امكان می‌دهد بر ویژگی بازدارنده خود چیره شوند.

ترویج کتاب خوانی در کلاس درس (قسمت سوم) نمایش كتاب در كلا‌س:

یكی از راه‌های دیگر ترویج كتاب‌خوانی از سوی آموزگاران، برپایی نوعی نمایش كتاب (نمایشگاه كتاب) در كلا‌س است. این نمایش كتاب بسته به امكانات آموزشگاه می‌تواند بزرگتر یا كوچكتر باشد، اما حتی نمایشگاه كوچكی از كتاب نیز برای بچه‌ها گیرایی دارد و می‌تواند در یادآوری اهمیت كتاب و كتاب‌خوانی و آشنایی هرچه بیشتر كودكان با كتاب، نقش ارزنده ‌‌ای داشته باشد. باید كوشید نمایشگاه كتاب را با شگردهای گوناگونی گیرا كرد. بهره‌ گیری از تصویرهایی كه خود دانش‌ آموزان تصویرگری كرده‌اند، پوستر، اسلا‌ید و عكس می‌تواند بر گیرایی این نمایشگاه كوچك كتاب بیافزاید. برای شكوفا كردن برنامه نمایش كتاب می‌توان از امكانات گوناگونی همچون كتابخانه آموزشگاه یا كتابخانه‌های دیگری كه در دسترس است، سود جست. نمایشگاه كتاب را در گستره آموزشگاه نیز می ‌توان برگزار كرد.

نمایش كتاب در كلا‌س: ترویج کتاب خوانی در کلاس درس (قسمت چهارم) یكی از راه‌های دیگر ترویج كتاب‌خوانی از سوی آموزگاران، برپایی نوعی نمایش كتاب (نمایشگاه كتاب) در كلا‌س است. این نمایش كتاب بسته به امكانات آموزشگاه می‌تواند بزرگتر یا كوچكتر باشد، اما حتی نمایشگاه كوچكی از كتاب نیز برای بچه‌ها گیرایی دارد و می‌تواند در یادآوری اهمیت كتاب و كتاب‌خوانی و آشنایی هرچه بیشتر كودكان با كتاب، نقش ارزنده ‌‌ای داشته باشد. باید كوشید نمایشگاه كتاب را با شگردهای گوناگونی گیرا كرد. بهره‌ گیری از تصویرهایی كه خود دانش‌ آموزان تصویرگری كرده‌اند، پوستر، اسلا‌ید و عكس می‌تواند بر گیرایی این نمایشگاه كوچك كتاب بیافزاید. برای شكوفا كردن برنامه نمایش كتاب می‌توان از امكانات گوناگونی همچون كتابخانه آموزشگاه یا كتابخانه‌های دیگری كه در دسترس است، سود جست. نمایشگاه كتاب را در گستره آموزشگاه نیز می ‌توان برگزار كرد.



موضوعات مرتبط: کلاس پنجم کلاس ششم پرورشی

برچسب‌ها: ترویج کتاب خوانی در کلاس درس
[ سه شنبه 11 تير 1393 ] [ 16:1 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

نکته های آموزشی ریاضی

مقایسه کسرها ازچهارراه انجام می گیرد:

۱_از راه مخرج مشترک گرفتن : ( صورت بزرگ تر ، کسر بزرگ تر است .)

۲_ از راه صورت های مشترک ( صورت ها را یکسان می کنیم و مخرج کوچک تر ، کسر بزرگ تر است

۳_ از راه طرفین وسطین(صورت هر کسردرمخرج کسر دیگر ضرب می شود )

۴_از راه مقایسه با کسر طلایی روش کار مقایسه کسرها ۱_ جدا کردن اعداد صحیح و اعداد کوچکتر از واحد و بزرگتر از واحد از یکدیگر ۲_ تبدیل اعداد بزرگتر از واحد به عدد مخلوط ۳_ هم مخرج کردن اعداد کوچکتر از واحد ۴_ هم مخرج کردن اعداد بزرگتر از واحد که عدد صحیح مساوی دارند

۵_ در پایان مقایسه کسرها‌



موضوعات مرتبط: کلاس پنجم کلاس ششم

برچسب‌ها: نکته های آموزشی ریاضی
[ سه شنبه 11 تير 1393 ] [ 15:52 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

تکنیک های رفتار با نوجوانان

همه می گویند با نوجوان صحبت كنید، اما خیلی از والدی

ن نمی دانند در یك نشست باید با دختر یا پسر نوجوانی كه اتفاقا بسیار هم كم حرف شده، از چه دری حرف بزنند. یكی از چیزهایی كه می توانید درباره اش صحبت كنید خاطرات نوجوانی و كودكی، خودتان است. از رفاقت ها و حتی شیطنت های زمان كودكی از تصمیم هایی كه گرفتید، موفق شدید یا سرتان به سنگ خورد و پشیمانی نصیبتان شد، بگویید. فقط مراقب باشید كه خود نوجوانتان را به رخش نكشید. مسئولیت های مهم را به او بسپارید نیاز است كه به نوجوان شخصیت بدهید. او به دنبال استقلال و پیدا كردن هویت خود است و لذت می برد از اینكه در دسته بزرگسالان محسوب شود. شما می توانید مسئولیت های كوچك اما مهم را به او بسپارید. البته سعی كنید مسئولیت های مورد علاقه اش را به او سپرده و با خشونت او را مجبور به انجام كارهایی كه از آنها متنفر است یا حالش

 را ندارد نكنید. توپ و تشر ممنوع دیگر زمان آن گذشته است که با یک تشر و داد و بیداد او را به اطاعت از خود وادار کنید هر چند که چنین رفتارهایی در دوران کودکی نیز نامناسب و مخرب بوده اند اما در نوجوانی آسیب های بیشتری برای فرزندتان در پی خواهد داشت؛ زیرا در این سنین او دارای توانایی لازم برای مقابله و فریاد کشیدن متقابل است که بیشتر باعث می شود تا رابطه شما مخدوش شود. نظارت غیرمستقیم اما همیشگی نظارت دورادور خود بر روابط عاطفی، اجتماعی و مجازی او را تداوم دهید تا چنانچه با مشکلی مواجه شد به موقع او را راهنمایی کنید.  اگر پسر نوجوان دارید بهتر است کمی صبورتر باشید... پسرها وقتی نوجوان می شوند، خیلی زودرنج و تندخو شده و سریع صدایشان را بالا می برند مخصوصا وقتی تحت استرس زیادی باشند. دوست دارند پوسترهایی روی دیوار اتاقشان بزنند که شما دوست ندارید، اما در اکثر این موارد خودشان هم علت احساسشان را نمی دانند. باید بدانيد که هورمون ها ممکن است علت ایجاد برخی از این رفتارها باشند. باید به آنها با همدلی کردن کمک کنید با اینکه سخت است اما می توانند هورمون هایشان را کنترل کنند. س.آریایی: نكته اى در مورد تربيت پسر ها اغلب والدین تمایل دارند محبت‌شان را نسبت به پسرها محدود کنند اما در عوض، دخترشان را با عشق و محبت در آغوش می‌گیرند. این والدین معتقدند ابراز محبت و مهربانی به پسران باعث می‌شود از ویژگی‌های رفتاری مردانه دور شوند. آغوش مادر پناهگاهی امن برای پسران است و اعتماد به نفس یک پسر با گرمای وجودی مادر شکل می‌گیرد. پسران به فضای بیشتر و منبع ثابت محبت در طول سال‌های نوجوانی نیاز دارند؛ در آغوش گرفتن پسر نوجوان به او ثابت می‌کند یک پشتیبان همیشگی وجود دارد که از او سخت مراقبت می‌کند.



موضوعات مرتبط: کلاس پنجم کلاس ششم معلمانه پرورشی

برچسب‌ها: تکنیک های رفتار با نوجوانان
[ سه شنبه 11 تير 1393 ] [ 15:26 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

کسب مقام دانش اموزان کلاس در جشنواره تئاتر دانش آموزی

کسب مقام سوم شهرستان در مسابقات جشنواره تئاتر دانش اموزی را

به شما و خانواده محترمتان تبریک عرض می نمایم.

واقعا بازیگران خوبی بودید.خنده



موضوعات مرتبط: کلاس پنجم کلاس ششم هنر

برچسب‌ها: کسب مقام دانش اموزان کلاس در جشنواره تئاتر دانش آموزی
[ دو شنبه 12 فروردين 1393 ] [ 21:54 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

آزمایش دانش آموزانم درمورد وفاداری به امام زمان.

بگذاریم آن سوار سبز پوش برسد از راه...

یک روز از دانش آموزانم برای آزمایش انها پرسیدم که حاضرید امروز به جای درس انشا به حیاط مدرسه بروید و بازی کنید؛

اکثریتی گفتند بله و اندگی هم گفتند نه.مهر شده

آن روز موضوع انشا امام زمان بود.گریهگریهگریه

خدایا ما را در تربیت دانش آموزانی مهدوی یاری بفرما.



موضوعات مرتبط: کلاس پنجم مذهبی پرورشی

برچسب‌ها: آزمایش دانش آموزانم درمورد
[ دو شنبه 12 فروردين 1393 ] [ 20:37 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

همیار معلم درس قرآن در حال انجام مکبری در مسجد امام حسن مجتبی(ع)

قطعاً شخص مكبّر بدلیل آن كه در برپایی نماز جماعت شركت دارد، در ثواب نماز تك تك نمازگزاران سهیم خواهد بود. البته معیار خاصی برای سنجش میزان ثواب آن و مقایسه با ثواب نماز جماعت در اختیار نیست، اما تحقیقاً با در نظر گرفتن نیت فرد مكبّر كه نوعی ایثار هم در آن وجود دارد، ثواب آن در مقایسه اگر بیشتر نباشد كمتر هم نخواهد بود. 

 

علیرضا تاجری؛همیار معلم درس قرآن؛کلاس:پنجم.

دانلود فایل آموزش تصویری مکبری 



موضوعات مرتبط: کلاس پنجم مذهبی

برچسب‌ها: همیار معلم درس قرآن در حال انجام مکبری
[ سه شنبه 22 خرداد 1393 ] [ 23:27 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

اصول تشکیل گروه سرود

تمرین گروه سرود کلاس پنجم برای شرکت درمسابقه

سرود کلاس پنجم



موضوعات مرتبط: مدرسه کلاس پنجم معلمانه

برچسب‌ها: اصول تشکیل" گروه سرود

ادامه مطلب
[ دو شنبه 28 اسفند 1396 ] [ 15:59 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

طرح همیار معلم چیست؟

به رويكرد جديد نظام آموزشــي مبني بر اســتفاده از طرح هميار معلم در مدارس روشــي بسيار مناســب و كاربردي و قابل تعميم در تمام مراحل آموزشي است. در بعضي مدارس، عده اي از همكاران اقدام به بهره گيري از اين روش براي بهبود كيفيت آموزشي نموده اند. اين جانب نيز امسال از اين روش بهره جسته و به نتايج مطلوبي نيز دست يافتم كه بر خود لازم مي دانم روش خود را براي همكاران بيان كنم تا آنها هم از اين روش اســتفاده كنند. از آن جا كه در اين طــرح دانش آموزان علاوه بر يادگيري مطالب درســي، از نظر رفتاري و پرورشــي و مسئوليت پذيري نيز مورد ارزيابي قرار مي گيرند و ازطرفي محيط كلاس بســيار فعال و بانشاط بوده به گونه اي كه متوجه گذشت زمان نمي شوند به كارگيري اين شيوه براي آنها جذاب خواهد بود. درواقــع طــرح هميار معلــم، يعني پرورش شــهرونداني متخصص و بااستعداد كه بتوانند در آينده نقش هاي مختلفي را در زندگي ايفا نمايند.نوعى زندگي كه همراه با مسئوليت پذيري و تفكر عاقلانه و بينش و آگاهي و بهره مندي بهينه از امكانات موجود و اصلاح الگوي مصرف همراه باشد، تا به اين وسيله، ضمن كمك به پيشرفت كشور، خود نيز به اهداف متعالي در تمامي مراحل برسند.آيا بهتر نيست كه ازخود دانش آموزان در فراگيري دانششان، كمك بگيريم. تا هم فعاليت بي هدف آنان هدف دار شود و جهت يابد و هم اينكه دبيران محترم خسته و رنجور نگردند. انشا االله.

                                                 



موضوعات مرتبط: کلاس چهارم کلاس پنجم

برچسب‌ها: طرح همیار \\\\\\\\
[ دو شنبه 28 اسفند 1395 ] [ 13:44 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

رمز موفقیت در تحصیل چیست؟

دانش‌آموزان موفق به خوبی می‌دانند که چطور در مواقع ضروری بر مطالعه‌ی خود تمرکز کنند و هر زمان که نیاز داشته باشند، استراحت کنند. آنها می‌توانند زمان خود را هوشمندانه مدیریت کنند، به برنامه‌های مطالعه‌ی هدفمند بچسبند و از زمان خود در کلاس درس، بهترین استفاده را ببرند. همچنین، دانش‌آموزان موفق می‌دانند چطور اوقات خوبی داشته باشند و از یادگیری دانش، به اندازه‌ی کسب نمرات درخشان لذت می‌برند. این نوشته را بخوانید تا با رمز موفقیت در تحصیل آشنا شوید...

 

 

 



موضوعات مرتبط: مدرسه کلاس پنجم

برچسب‌ها: رمز موفقیت در تحصیل چیست؟

ادامه مطلب
[ دو شنبه 28 اسفند 1395 ] [ 13:3 ] [ خادم المهدی ]
[ ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد