‍ تحصیل در نوجوانان

در دوران نوجوانی انجام تکالیف درسی اصل نیست و ایجاد انگیزه و تمایل به تحصیل حرف اول را می زند. در این دوران نوجوان پسر به پدر و نوجوان دختر به مادر نیاز بیشتری دارد تا الگوسازی جنسیتی انجام دهد. گذاشتن وقت برای نوجوان از سوی والدین اهمیت اساسی دارد زیرا در همین اوقات است که نوجوان تلاش می کند با والد هم جنس خود همذات پنداری کند و یا از او الگو بگیرد. آموزش غیرمستقیم هم در همین مرحله آغاز می شود و می توان از تفکرات نوجوان و آینده ای که در ذهن دارد کمک گرفت و به وی یادآور شد که چه گام هایی باید بردارد تا به بهترین شکل به اهدافش برسد. نوجوان باید دریابد یکی از راه های رسیدن به موفقیت ادامه تحصیل است زیرا علاوه بر رشد علمی باید رشد اجتماعی داشته باشد و بتواند طعم استقلال را بچشد و هویت خود را شناسایی کند.

دکتر هاشمیان نژاد



موضوعات مرتبط: مدرسه کلاس ششم پرورشی تفکر و پزوهش

برچسب‌ها: ‍ تحصیل در نوجوانان
[ سه شنبه 11 تير 1393 ] [ 15:48 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

انواع تنبیه برای نوجوانان ...

از دست دادن امتیازات: در این روش نوجوان به دلیل انجام ندادن کاری که از او خواسته شده است جریمه می شود. به طور مثال، به پسر نوجوانی که دیر به منزل باز می گردد بگویید:" ساعت 8 در خانه باش، در غیر این صورت برای هر دقیقه ای که دیر کنی به همان نسبت فردا شب باید زودتر به خانه بیایی." جلوگیری از فعالیت های مورد علاقه ی نوجوان(تنبیه تحریمی): در این نوع تنبیه، نوجوان باید سرگرم فعالیتی باشد که مورد علاقه ی اوست تا از طریق توقف آن فعالیت بتوان او را تنبیه کرد. به طور مثال، شما ممکن است پسر نوجوان خود را برای 2 ساعت به تمرین رانندگی ببرید. پس از مدت کوتاهی پسر شما سرعت خود را افزایش می دهد. شما به او می گویید هر بار که سرعت از حد مجاز بالاتر رود 10 دقیقه از مدت تمرین( 2 ساعت) کسر خواهد شد. محروم کردن: وقتی برای انجام رفتاری جایزه ای تعیین کنیم و نوجوان نتواند به آن عمل کند، از جایزه هم خبری نخواهد بود. این خود نوعی تنبیه محسوب می شود.  از چه تنبیه هایی نباید استفاده کرد؟ تنبیه لفظی: دادزدن، ایراد گرفتن، غر زدن و گفتن جملاتی که موجب خجالت و احساس گناه در فرزندتان شود تنبیه لفظی محسوب می شوند. این نوع تنبیه در مورد نوجوانان موثر نیست زیرا آن ها عادت می کنند سخنان شما را نشنیده بگیرند، از یک گوش بگیرند و از گوش دیگر بیرون کنند. همچنین، موجب می شود برخی از نوجوانان دچار کینه شده و از والدین خود برنجند. تنبیه بدنی: کتک زدن و سایر تنبیهات جسمی در این دسته قرار دارند تا نوجوان را از طریق ترساندن، کنترل کنند.



موضوعات مرتبط: معلمانه پرورشی تفکر و پزوهش

برچسب‌ها: انواع تنبیه برای نوجوانان
[ سه شنبه 11 تير 1393 ] [ 15:42 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

تکنیک های رفتار با نوجوانان

همه می گویند با نوجوان صحبت كنید، اما خیلی از والدی

ن نمی دانند در یك نشست باید با دختر یا پسر نوجوانی كه اتفاقا بسیار هم كم حرف شده، از چه دری حرف بزنند. یكی از چیزهایی كه می توانید درباره اش صحبت كنید خاطرات نوجوانی و كودكی، خودتان است. از رفاقت ها و حتی شیطنت های زمان كودكی از تصمیم هایی كه گرفتید، موفق شدید یا سرتان به سنگ خورد و پشیمانی نصیبتان شد، بگویید. فقط مراقب باشید كه خود نوجوانتان را به رخش نكشید. مسئولیت های مهم را به او بسپارید نیاز است كه به نوجوان شخصیت بدهید. او به دنبال استقلال و پیدا كردن هویت خود است و لذت می برد از اینكه در دسته بزرگسالان محسوب شود. شما می توانید مسئولیت های كوچك اما مهم را به او بسپارید. البته سعی كنید مسئولیت های مورد علاقه اش را به او سپرده و با خشونت او را مجبور به انجام كارهایی كه از آنها متنفر است یا حالش

 را ندارد نكنید. توپ و تشر ممنوع دیگر زمان آن گذشته است که با یک تشر و داد و بیداد او را به اطاعت از خود وادار کنید هر چند که چنین رفتارهایی در دوران کودکی نیز نامناسب و مخرب بوده اند اما در نوجوانی آسیب های بیشتری برای فرزندتان در پی خواهد داشت؛ زیرا در این سنین او دارای توانایی لازم برای مقابله و فریاد کشیدن متقابل است که بیشتر باعث می شود تا رابطه شما مخدوش شود. نظارت غیرمستقیم اما همیشگی نظارت دورادور خود بر روابط عاطفی، اجتماعی و مجازی او را تداوم دهید تا چنانچه با مشکلی مواجه شد به موقع او را راهنمایی کنید.  اگر پسر نوجوان دارید بهتر است کمی صبورتر باشید... پسرها وقتی نوجوان می شوند، خیلی زودرنج و تندخو شده و سریع صدایشان را بالا می برند مخصوصا وقتی تحت استرس زیادی باشند. دوست دارند پوسترهایی روی دیوار اتاقشان بزنند که شما دوست ندارید، اما در اکثر این موارد خودشان هم علت احساسشان را نمی دانند. باید بدانيد که هورمون ها ممکن است علت ایجاد برخی از این رفتارها باشند. باید به آنها با همدلی کردن کمک کنید با اینکه سخت است اما می توانند هورمون هایشان را کنترل کنند. س.آریایی: نكته اى در مورد تربيت پسر ها اغلب والدین تمایل دارند محبت‌شان را نسبت به پسرها محدود کنند اما در عوض، دخترشان را با عشق و محبت در آغوش می‌گیرند. این والدین معتقدند ابراز محبت و مهربانی به پسران باعث می‌شود از ویژگی‌های رفتاری مردانه دور شوند. آغوش مادر پناهگاهی امن برای پسران است و اعتماد به نفس یک پسر با گرمای وجودی مادر شکل می‌گیرد. پسران به فضای بیشتر و منبع ثابت محبت در طول سال‌های نوجوانی نیاز دارند؛ در آغوش گرفتن پسر نوجوان به او ثابت می‌کند یک پشتیبان همیشگی وجود دارد که از او سخت مراقبت می‌کند.



موضوعات مرتبط: کلاس پنجم کلاس ششم معلمانه پرورشی

برچسب‌ها: تکنیک های رفتار با نوجوانان
[ سه شنبه 11 تير 1393 ] [ 15:26 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

انشاء یک دانش آموز دبستانی با موضوع آیا تلگرام خوب است؟

 انشاء یک دانش آموز دبستانی با موضوع آیا تلگرام خوب است؟

به نظر من تلگرام چیز خوبی است! در تلگرام همه آدم ها خوبند! همه چیزهای خوب و با مزه مینویسند! من فامیل های تلگرام خود را بیشتر از فامیل های واقعی ام دوست دارم. مثلادایی عزت، که به قول بابام، اخلاقش خیلی گند است و زورکی جواب سلام ما را میده، کلی جوک های خنده دار در تلگرام میگذارد و ما را میخنداندعمه اقدس، که چشم دیدن هیچکدام از ما را نداره، یک پا شاعر شده است و مرتب از مهربانی و گذشت حرف میزنه! من نوشته های عمه اقدس را خیلی دوست دارم زن عمو خدیجه، همش از طبیعت و حفظ اون میگه اما مامانم میگه پس چرا پوست پفک رو تو خیابون میندازه! دایی محسن هم حرفای قشنگ واسه حیوونا میزنه و میگه باید به اونها غذا بدیم و نازشون کنیم؛ اما خودم دیدم با لگد یه گربه رو زد !زهرا خانم، همسایه بالاییمون خانم جلسه ای هست و حدیث و دعاهای خوبی توی تلگرام میذاره و همش از خدا تشکر میکنه، اما پیش مامانم که میاد همش شوهرشو نفرین میکنه و غیبتشو میکنه به نظر من بهشت، جایی مثل تلگرام است؛ همه با هم خوبند و حرف های خوب میزنند! وقتی بزرگ شدم میخواهم با یکی در تلگرام عروسی کنم و صبح تا شب با او در تلگرام زندگی کنم! کاش همه بتوانیم با هم در جایی مثل تلگرام زندگی کنیم..



موضوعات مرتبط: مدرسه کلاس ششم معلمانه تفکر و پزوهش

برچسب‌ها: انشاء یک دانش آموز دبستانی با موضوع آیا تلگرام خوب است؟
[ سه شنبه 11 تير 1393 ] [ 15:16 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

نقش و اهمیت معلمان در جامعه

معلمان محترم در هر جامعه‌ای یک صنف پراهمیت بوده و دارای نقش ارزنده و قابل ملاحظه‌ای می‌باشند. آموزگاران کسانی هستند که نوجوانان و جوانان جامعه را آموزش می‌دهند، آن‌هایی که به نوبت رهبران نَسل آینده‌ی ملت خواهند شد؛ آموزگاران کسانی هستند که دانش را در سال‌های تأثیرپذیر و حساس زندگی افراد به آن‌ها منتقل می‌کنند؛ آنچه بچه‌ها در کلاس‌های درس از دبیران خود فرا می‌گیرند، به احتمال زیاد در مابقیِ زندگیشان با آن‌ها خواهد ماند. بنابراین، معلمان، اثر چشمگیری بر رشد و پرورش فرزندان ما خواهند داشت، زیرا که به ایشان کمک می‌کنند دانش و معلوماتشان را گسترش دهند تا این‌که بتوانند مسیرِ خود را در زندگی پیدا کرده و اعضای فعال و متعهد جامعۀ خویش باشند.
آموزش و پرورش اگر در مسیر درستی گام بردارد می‌تواند نسلی را برای امروز و آینده پرورش دهد تا جامعه به مکانی امن و قابل اطمینان برای زندگیِ اشخاص حقیقی و حقوقی خود 
تبدیل گردد. 



موضوعات مرتبط: مدرسه معلمانه

برچسب‌ها: نقش و اهمیت معلمان در جامعه

ادامه مطلب
[ جمعه 25 خرداد 1393 ] [ 15:32 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

کار معلم چیست ؟

معلمی عشق است. معلمی هنر آموختن است، آموختن دانش و مهارت های زندگی به فرزندان این کشور. معلم سازنده نسل های آینده هر کشوری می باشد. این شغل یکی از مهم ترین و ارزشمند ترین مشاغل در دنیا به حساب می آید.

معلم باید زمان زیادی از وقت خود را با بچه ها گذرانده، اشتیاق زیادی به آموزش داشته و از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردار باشد. او باید صبور و خوش اخلاق بوده و روابط خوب و نزدیکی با بچه ها و والدین آنها برقرار کند.



موضوعات مرتبط: مدرسه معلمانه

برچسب‌ها: کار معلم چیست ؟

ادامه مطلب
[ جمعه 25 خرداد 1393 ] [ 15:28 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

3 گام برای تبدیل شدن به یک معلم حرفه ای

3 گام برای تبدیل شدن به یک معلم حرفه ای
اختصاصی موضوع آزاد- هر چقدر تجربه ی شما در کلاس های درس بالاتر می رود متوجه خواهید شد که انجام خیلی از کارها غیر از درس دادن، در کلاس ضروری است.
معلم های حرفه ای علاوه بر آگاهی از روش ها و متدهای جدید تدریس، سعی می کنند گاهی از برنامه ی روتین شان جدا شده و به دانش آموزان فرصت تنفس بدهند.
این کار موجب می شود تا خود معلم کمتر در دوران تدریس دچار فرسودگی و یکنواختی شود.در ادامه ی این مطلب راهکارهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که موجب علاقمند شدن دانش آموزان به درس و نشاط بیشتر معلمان شده و اگر چه کوچک به نظر می رسند اما تغییرات بزرگی ایجاد می کنند.



موضوعات مرتبط: مدرسه معلمانه

برچسب‌ها: 3 گام برای تبدیل شدن به یک معلم حرفه ای

ادامه مطلب
[ جمعه 25 خرداد 1393 ] [ 15:24 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

110 نکته برای تدریس بهتر

علم نور است و معلم اول خداست. تعلیم و تعلم از آموزه های انبیا و اولیاست و وظیفه معلم رسیدن و رساندن به خداست. علم جویی فریضه بر مسلمان هاست و دوستداری علم و علاقه به جویندگان علم از ارزش هاست.

تعلیم هر علمی دارای بسی نکته هاست و تدریس هر درسی، آشنایی با بسی تجربه هاست. و تدریس، دانش است و عشق است و روش است و بسیاری درس هاست و بدون آن، هرچه هست پوچ است و بی بهاست.

آنچه در پی آمده، «110» قطره از یک دریاست که طبق حروف ابجد، برابر با نام مولا «علی علیه السلام » امیر مؤمن هاست، و برگرفته از دانش ها و کتاب ها و تجربه هاست، و همچون مشعلی در تاریکی هاست. و در هر قسمت، بسیاری از نکته های مهم آن در نگاشته ماست و با توجه به کلاس های آزاد و غیرآزاد و زمینه ها و شرایط ویژه هر کدام قابل اجراست.



موضوعات مرتبط: مدرسه معلمانه

برچسب‌ها: 110 نکته برای تدریس بهتر

ادامه مطلب
[ جمعه 25 خرداد 1393 ] [ 15:11 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

۷ پیشنهاد برای پاسخ به دانش آموزان معترض

اعتراض دانش آموزان دلایل مختلفی دارند

روش تدریس شما، شرایط بد فیزیکی کلاس و مدرسه ،اعتراض به رفتار دیگر دانش آموزان  و ….  گاهی هم این اعتراض ها الکی هستند!

اگر معلم یا استاد هستید حتما با این موقیعت روبرو شده اید که هرزمان از دانش آموز یا دانشجو می خواهید کاری را انجام دهد غُر میزند و شکایت می کند.او این کار را انجام می دهد ولی می گوید که خیلی ناراحت است.این اعتراض ها همان اعتراض های الکی است که باید با آنها برخورد کرد.

در این مقاله راهکارهایی برای برخورد با دانشجویان و دانش آموزان معترض پیشنهاد می شود . البته بارویکرد دانش آموزان معترض ، این شیوه ها برای دانشجویان و بزرگسالان هم تا حدودی عملی است به شرط اینکه استاد این روش ها را با سن مخاطب خودش تطبیق دهد.

دانش آموزان باید بیاموزند که انجام دادن کارهای اجباری حتی وقتی نمی خواهند آنها راانجام دهند، مرحله ای از بلوغ است . باید بیاموزد که انسان به صورت ذاتی تنبل است و دوست ندارد کار های سخت انجام دهند ولی او باید با این حالت مقابله کند. اعتراض دانش آموزان معترض تا حدودی طبیعی است چون حتی گاهی می شنویم که بالغ ترین افراد نیز از انجام کارها شکایت می کنند.

اما ما به عنوان معلم باید یاد بگیریم که چگونه نظرات خودمان را با روشی مناسب و محترمانه مطرح کنیم.و به دانش آموزان معترض هم قبل از اینکه اعتراض کنند این نکته را باید بیاموزیم

راهکار ها:



موضوعات مرتبط: مدرسه معلمانه پرورشی

برچسب‌ها: ۷ پیشنهاد برای پاسخ به دانش آموزان معترض

ادامه مطلب
[ جمعه 25 خرداد 1393 ] [ 15:9 ] [ خادم المهدی ]
[ ]

پیشنهاد ویژه برای معلم‌ها، 13 راهکار برای تدریس بهتر

مجله رشد: کانون اصلی آموزش و فراگیری، به طور عمده بر روی افزایش میزان پیشرفت و موفقیت دانش آموزان، متمرکز می شود . این هدف، از طریق به کار گیری مهارت های آموزشی گوناگون ، کسب می شود که در خلال یک دوره تحصیلی، عملکرد یک دانش آموز را ، افزایش می دهد . این پیشنهاد به شما کمک می کنند، این وظیفه مهم را به نحو مطلوب انجام دهید.



موضوعات مرتبط: مدرسه معلمانه

برچسب‌ها: پیشنهاد ویژه برای معلم‌ها 13 راهکار برای تدریس بهتر

ادامه مطلب
[ جمعه 25 خرداد 1393 ] [ 15:5 ] [ خادم المهدی ]
[ ]
صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 8 صفحه بعد